Journalist en copywriter
Mijn naam is Wendy van Dalen en ik ben journalist en copywriter. Mijn bedrijf heet Fifty Four Media Producties en dat heeft een reden.
Toen ik in 2005 al tijdens mijn afstuderen aan de Hogeschool voor Journalistiek begon als freelance journalist en copywriter in Hilversum, noemde ik mijn bedrijf Tekstbureau Wendy van Dalen. Die naam beschreef precies wat ik deed, ik was journalist en schreef teksten maar echt creatief was het niet. Ook deed ik inmiddels meer dan alleen schrijven (denk aan: styling en het produceren van fotoshoots). Toen mijn dochter Liv geboren werd, vond ik de perfecte naam: Fifty Four Media Producties. De naam LIV is het getal 54 in Romeinse cijfers. En zo komt alles weer samen, de liefde voor mijn kind (inmiddels kinderen, want ik heb ook een zoontje) en de liefde voor het schrijven en creëren.
School voor Journalistiek
Maar laten we beginnen bij het begin. Als klein meisje was het mijn droom om later voor een tijdschrift te mogen schrijven. Tina was het blad waar ik als journalist voor wilde werken. Ik heb zelfs in een ver verleden een brief verzonden naar het tijdschrift Tina over hoe ik later bij het hen kon gaan werken. Het antwoord van het blad op die brief nam ik ter harte. De School van Journalistiek was waar ik moest zijn.

Fast forward naar zo’n tien jaar later. Na de middelbare school schreef ik me in voor de School voor Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht, maar werd helaas uitgeloot. De opleiding Communicatie Management werd mijn plan B. Maar dat was geen succes, mijn hart lag nog steeds meer bij het schrijven. Aan de Christelijke Hogeschool van Ede kon ik een jaar later toch beginnen aan de studie Journalistiek en aan een carrière als journalist en copywriter.
Stages en starten
In het laatste studiejaar liep ik drie maanden stage bij het tijdschrift Beau Monde en mocht me daarna vijf maanden lang stagiaire van Cosmopolitan noemen. Na enorm leuke stageopdrachten (denk aan: een weekendlang een cabrio testen, persreisjes naar het buitenland en mooie interviews) kon ik na mijn stage als freelance journalist blijven werken voor Cosmopolitan. Ik maakte er onder andere elke maand m’n eigen rubriek, Fun Fearless Female waarin ik een bekende vrouw vroeg naar haar favorieten. Ook had ik freelance klussen voor andere bladen.
Best of both worlds
Na een tijdje wilde ik meer vastigheid en bedacht dat televisie maken misschien wat voor mij was. Ik zegde mijn freelanceklussen op en ging werken als redacteur bij JENSEN!. Toen de dagelijkse talkshow stopte, vertrok ik naar de lifestyleredactie van RTL Boulevard. Maar het klopt wat ze zeggen: oude liefde roest niet. Ik wilde weer schrijven…
Ik vond een parttimejob als redacteur bij een tv-programma en pakte daarnaast het freelancerbestaan weer op. Ik schreef voor verschillende bladen en vulde als vaste klus de wekelijkse rubriek Grazia Scene in Grazia waarin ik onder andere de nieuwste films, tv-programma’s en albums reviewde en schreef over dé places to be. Veel afwisseling, geen dag is hetzelfde; love it. Het was the best of both worlds, als je het toen aan mij vroeg.
Journalist en copywriter met 15 jaar ervaring
Ik kreeg steeds meer lifestyle gerelateerde schrijfopdrachten en ben me voor een groot deel op beautyklussen gaan focussen. Ik vulde wekelijks beautyproducties voor Flair en Margriet, schreef over lifestyle voor Tina (ja, dat was dus een dream come true!), Nouveau, Yes en Marie Claire én was de vaste beautyredacteur voor Fashionchick Girls (van de eerste tot de laatste editie).
Inmiddels ben ik eruit: de afwisseling van het freelancen is mijn lievelings. Klussen aannemen die je leuk vindt, het voelt als een luxe. Ik schrijf onder andere brochure- en SEO-teksten, persberichten, redactionele en online content. Ik mag naast de hierboven beschreven magazines nog meer gerenommeerde bedrijven tot mijn opdrachtgevers rekenen. Zo werk ik ook als journalist en copywriter voor bedrijven als: Coty Benelux, GASSAN Diamonds, kleertjes.com en Luxottica Group. Ik maak ook content voor lokale opdrachtgevers uit Hilversum en omgeving, denk aan een makelaar, een kapper, een fotograaf. Wil je meer informatie over mijn opdrachtgevers? Op Linkedin vind je een lijstje.
Hoewel deze blog meer als een dagboek voelt (best awkward), moet ik natuurlijk ook op elke pagina een Call to action zetten 😉 dus wil je weten wat ik als journalist en copywriter voor jou kan betekenen? Zoek niet verder, stuur een mail naar wendy@54mediaproducties.nl of call me maybe (06-24272282).